00905384154343

ساعت کاری 9 صبح تا 9 شب

istairan@gmail.com

به ما ایمیل دهید

کارشناس آمریکایی: تلاش ایران برای ارسال پهپاد به روسیه سیاسی است
کارشناس آمریکایی: تلاش ایران برای ارسال پهپاد به روسیه سیاسی است

1401/04/22

واشنگتن/خبرگزاری آناتولی

مارک کیمیت، سرتیپ بازنشسته ارتش ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی درباره اخبار مربوط به تلاش ایران برای ارسال پهپادهای نظامی به روسیه، گفت: زمان ارائه این پیشنهاد مهمتر از بعد نظامی تجهیزات مورد بحث است. ایران مذاکرات هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد. جو بایدن به خاورمیانه سفر می‌کند؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تهران می رود. بنابراین، این پیشنهاد بیشتر جنبه سیاسی دارد تا توان نظامی.

کیمیت پیشنهاد ایران در این راستا را به حمایت کشورهای غربی از اوکراین تشبیه کرده و ابراز داشت: ایران نیز مانند قدرت‌های غربی می‌خواهد از متحد خود در ادامه جنگ حمایت کند.

وی اذعان داشت: پهپاد انتحاری سوئیچ بلید ایالات متحده آمریکا و بایراکدار TB-2 ترکیه که به اوکراین عرضه شده، برای روسیه غافلگیرکننده و پرهزینه بود. ممکن است کرملین برای تحت فشار قرار دادن اوکراین به دنبال قابلیت‌های مشابه باشد.

لوک کافی، محقق ارشد موسسه هادسون نیز در اینباره اظهار داشت: افشای این مسئله از سوی آمریکا به برخی از موقعیت‌های سیاسی این کشور ربط دارد.

کافی با تاکید بر اینکه درز این اطلاعات پیش از سفر بایدن به عربستان حائز اهمیت است، گفت: مطرح کردن چنین مسئله‌ای کار بایدن را برای متقاعد کردن دموکرات‌ها در خصوص سفرش به عربستان سعودی و روابط واشنگتن و ریاض آسان‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ای شدن این اطلاعات از سوی سالیوان ممکن است در نهایت راه را برای خروج آمریکا از مذاکرات وین با ایران هموار کند. با این حال، اایالات متحده هنوز در نقطه خروج از مذاکرات وین قرار ندارد.

کافی با بیان اینکه این افشاگری آمریکا به افزایش فشار علیه روسیه نیز کمک می‌کند، اظهار داشت: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن اوکراینی‌ها تصویر وحشتناکی برای مسکو است.

گفتنی است، برخی از کارشناسان نظامی به رسانه‌های آمریکایی گفته اند که روسیه در ابتدای جنگ تعداد زیادی از پهپاد‌های اورلان-10 و پهپاد تاکتیکی اوریون خود را از دست داده و به همین دلیل مجبور شده از ایران پهپاد جنگی درخواست کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته طی نشستی خبری در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور این کشور به خاورمیانه اظهار داشت: آمریکا اطلاعاتی مبنی بر آمادگی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در جنگ علیه اوکراین در اختیار دارد. برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از این پهپادها که تعداد آنها به صدها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات این مقام آمریکایی گفته است: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها به صورت رسمی اعلام شده است. سابقه همکاری‌ میان ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

این خبر را با دوستان به اشتراک بگذارید :

حامی این سایت مجموعه فروشگاهی هلند کالا میباشد.
هلند کالا عرضه کننده کیف، کفش و پوشاک بصورت مستقیم از هلند به ایران حامی کسب و کارهایی است که دارای مجوز فعالیت میباشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت حمایتهای کاملا رایگان به آدرس زیر مراجعه نمایید.

اطلاعات تکمیلی
نظرات
محسن قانع

6 ساعت قبلیک متن مرتبط در زمینه عنوان مورد نظر را در این بخش می نویسیم یک متن مرتبط در زمینه عنوان مورد نظر را در این بخش می نویسیم

پاسخ
آرا بیگی

8 ساعت قبلیک متن مرتبط در زمینه عنوان مورد نظر را در این بخش می نویسیم

پاسخ
حمید اکبری

10 ساعت قبلیک متن مرتبط در زمینه عنوان مورد نظر را در این بخش می نویسیم

پاسخ
پیام بگذارید

matn link